search clock hat location star arrow-right right-item tools kalender opleiding download play link phone mail calendar

Thuiswerken

Thuiswerken bespaart je de ergernis van files en zorgt dat je flexibeler kunt werken. Maar hoe word je de ideale thuiswerker? Enkele tips:

  • Maak duidelijke afspraken. Als je thuis werkt, heb je minder direct contact met je leidinggevende. Bespreek duidelijk wat jullie van elkaar verwachten. Evalueer deze afspraken regelmatig en zorg dat jullie verwachtingen overeenkomen.
  • Ken jezelf. Thuiswerken is niet voor iedereen even makkelijk. Als je steeds opnieuw tot actie moet worden aangespoord, is het misschien beter om gewoon elke dag naar je werk te gaan. Tijdens de coronacrisis kan dit helaas niet. Maak een schema en bedenk wat jou helpt om je eraan te houden. Zorg voor structuur en vraag steun aan je gezin, collega's of vrienden.
  • Houd werk en privé in balans. De basis van een thuiskantoor is een goed sluitende deur. Houd de chaos buiten en je verstand binnen. Thuiswerken is geen alternatief voor kinderopvang, maar nu is het soms niet anders. Maak afspraken met je partner en oudere kinderen zodat je elke dag een paar uur ongestoord kan werken. Administratieve taken kun je ook 's avonds doen.  Kinderopvang behoort tot de cruciale beroepen, dus jij kunt gebruikmaken van de noodopvang voor kinderen. 
  • Laat weten wanneer je bereikbaar bent. Maak afspraken met je leidinggevende en collega's wanneer je bereikbaar of aan het werk bent. Het gebruiken en openzetten van je agenda kan daarbij helpen, zodat iedereen kan zien wanneer je beschikbaar bent.
  • Voorkom eenzaamheid. Thuiswerken kan soms eenzaam voelen. Zoek telefonisch en online contact met collega's voor overleg of voor zomaar een praatje. 
  • Herken ongezonde zelfdruk. Vaak denken we dat werkdruk wordt veroorzaakt door klanten of onze werkgever. Toch leggen we ook onszelf veel druk op, bijvoorbeeld omdat we bang zijn om fouten te maken. Als je zelfdruk tijdig herkent, kun je het beïnvloeden. Praat over je beleving van werkdruk met een collega, leidinggevende, coach of psycholoog.
  • Neem bewust pauzes. Nek- en schouderklachten ontstaan wanneer spieren voortdurend onder spanning staan en de doorbloeding vermindert. Met micropauzes kun je dit voorkomen. Verplaats tijdens zo'n pauze de aandacht naar je lichaam, door je schouders en nekspieren even bewust te spannen en daarna goed te ontspannen. Laat je armen in je schoot vallen, trek je schouders even op en laat vervolgens weer los. Sta elk uur even op om een stukje te lopen of doe zittend een paar oefeningen. Blijf bewegen, ook al doe je veel zittend werk. Neem ook de tijd om rustig te lunchen. Doe dit op een andere plaats dan je werkplek.

Meer weten?

Test dan je kennis over gezond beeldschermwerk met de E-coach Beeldschermwerk.

werkgevers en werknemers - samen werken aan ontwikkeling