Icon Arrow Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools

Medewerkersreis: hoe word en blijf ik een aantrekkelijke werkgever?

Hoe zorg je voor een aantrekkelijke organisatie waarin pedagogisch medewerkers graag willen werken? Een cultuur van vertrouwen, trots en plezier waarin medewerkers zich gerespecteerd en geaccepteerd voelen en die het beste in hen naar boven haalt? Door actief aan de slag te gaan met de medewerkersreis zorg je dat werknemers enthousiast worden én blijven over je kinderopvangorganisatie. Maak van jouw werknemers echte ambassadeurs!

Visual medewerkersreis kinderopvang

Wat is de medewerkersreis?

De medewerkersreis, ook wel employee journey genoemd, is de reis die medewerkers maken binnen een organisatie en wat zij daarbij ervaren. Het is een aaneenschakeling van contactmomenten tussen medewerkers en de organisatie en de individuele beleving van de medewerker. Van de eerste kennismaking, het sollicitatiegesprek, inwerken, ontwikkeling, relatie met de leidinggevende tot en met het afscheid van de organisatie. En zelfs daarna kun je oud-medewerkers aan je organisatie verbonden houden.

De medewerkersreis als instrument

Een goed doordachte medewerkersreis helpt organisaties aan enthousiaste, productieve en gelukkige medewerkers. Zij worden ambassadeur van je organisatie, brengen een positieve sfeer, presteren beter en blijven langer in dienst. Door belangrijke contactmomenten in kaart te brengen en in te spelen op wat pedagogisch medewerkers verwachten en belangrijk vinden, kun je je onderscheiden als aantrekkelijke werkgever waar medewerkers met plezier werken.

De medewerkersreis in vijf stappen

Je doorloopt de medewerkersreis in vijf stappen. Daarmee draag je bij aan een nog betere medewerkerservaring. 

  1. Werven en solliciteren: als je goed weet wie je als organisatie bent en waar je voor staat, kun je gericht zoeken naar nieuwe medewerkers die bij jouw organisatie passen. 
  2. Welkom en inwerken: de eerste week en eerste maanden zijn cruciaal voor het behouden van nieuwe medewerkers. 
  3. Werk en ontwikkeling: dit deel gaat over hoe je medewerkers naar hun werk komen, hoe ze zich door de jaren heen ontwikkelen en hoe ze zich blijven inzetten in hun werk.
  4. Afscheid en contact houden: voor medewerkers is een goed afscheid van groot belang. Daarom is het belangrijk om de vertrekkende medewerker te betrekken.
  5. Waarderen: het ‘zien’ van mensen en het ‘zich gehoord voelen’ om wat ze doen en om wie ze zijn.

De invulling van de medewerkersreis is voor iedere kinderopvangorganisatie anders. Onderzoek welke onderdelen voor jouw medewerkers het meest belangrijk zijn. Wat gaat al goed? Wat zijn aandachts- of verbeterpunten? Waar is de meeste winst te behalen? Door de belangrijkste contactmomenten opnieuw in te richten, kun je de ervaringen van medewerkers positief beïnvloeden.

Enkele quotes:

  • "We doen de 'voorkant' al goed, de werving en selectie. Zodra je binnen bent, valt er nog zeker iets te verbeteren."
  • "Onze employee journey mag wel wat moderner, aansprekendceren flitsender. Passend bij deze tijd en onze doelgroep."
  • "De kick-ook heeft me geleerd hoe belangrijk persoonlijke aandacht voor elke medewerker is.Van begin tot eind."

Handige links

Meer weten? Neem contact met ons op!

Davina Koudijs

Meer weten? Neem contact met ons op!