Icon Arrow Icon Arrow back Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon List Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools
Praktijkvoorbeeld Instroom

'Onze onboarding-app is een leuk en informatief welkom voor nieuwe collega’s’

Met onboarden kun je nieuwe medewerkers op een persoonlijke en speelse manier kennis laten maken met je organisatie. Bij jeugd- en kinderopvangorganisatie Wij zijn Jong doen ze dit sinds twee jaar met een speciale onboarding App. ‘Iedereen is laaiend enthousiast’, zegt bedenker Ronald Brekelmans. Verwelkomen is een belangrijk onderdeel van de medewerkersreis die Kinderopvang werkt! met en voor de sector ontwikkelde.

Ronald Brekelmans

Als je ieder jaar veel nieuwe medewerkers verwelkomt en verschillende locaties hebt, kan inwerken best een uitdaging zijn, weet Ronald. ‘Want hoe zorg je er voor dat iedereen dezelfde informatie krijgt.’ Ronald spreekt uit ervaring. Eerder werkte hij als hr-adviseur bij het Ministerie van Defensie. ‘Dat was  met 40.000 medewerkers helemaal een klus.’

Inwerken is belangrijk

Ook Wij zijn Jong is met bijna 3.000 medewerkers en een paar honderd locaties geen kleine club. Dus toen Ronald hier twee jaar geleden fris en fruitig begon als hr-adviseur organisatieontwikkeling, lanceerde hij direct zijn idee voor de onboarding-app.

We verwelkomen ieder jaar zo’n 180 nieuwe medewerkers, dus een goed inwerkprogramma is heel belangrijk.
Ronald BrekelmansHr-adviseur organisatieontwikkeling

Na enig zoeken vond hij bedrijf Appical dat een bestaande Onboarding-app had.

Speels en informatief

De onboarding-app werkt als volgt. ‘Vanaf het moment dat iemand in dienst treedt, ontvangt diegene automatisch een mail met het verzoek de app te installeren, legt Ronald  uit. ‘In de app krijgt de nieuwe medewerker informatie over de missie, visie, strategie en kernwaarden, de organisatie en het specifieke onderdeel waar hij of zij komt te werken.’ De app is volgens Ronald helemaal gepersonaliseerd en biedt informatie op een speelse manier aan, bijvoorbeeld met filmpjes, plaatjes, foto’s en korte teksten. ‘Plezier is een kernwaarde van onze organisatie, dus de app moet vooral een leuke kennismaking zijn met onze organisatie. Het gaat om de fun’, vertelt Ronald.

Dashboard

‘Nieuwe medewerkers hebben drie maanden toegang tot de app’, vertelt de hr-adviseur.  In die tijd verwachten we dat ze alle informatie  hebben gelezen of bekeken. En dat doen nieuwe medewerkers ook, blijkt uit de gegevens van de app. ‘Via een dashboard kunnen we precies zien hoe vaak en hoe lang de app wordt gebruikt’, vertelt Ronald. Medewerkers kunnen ook vragenlijsten invullen en feedback geven op het inwerkprogramma en de app. Hierdoor weet Ronald dat het onboarding-programma erg wordt gewaardeerd. ‘Gemiddeld met een 9 tot 10,  iedereen is laaiend enthousiast.’

Nieuwe medewerkers ontvangen op hun eerste werkdag ook altijd een bloemetje en een lekkere reep van Tony Chocolonely. Die persoonlijke aandacht is net zo belangrijk als de app.
Ronald BrekelmansHr-adviseur organisatieontwikkeling

Welkom voelen

Ronald is dan ook erg blij met de onboarding-app. ‘Hij helpt ons nieuwe medewerkers al in een vroeg stadium het gevoel te geven dat ze bij onze organisatie horen en zich welkom voelen.’ Dit doet Wij zijn Jong, naast de app, ook op persoonlijke wijze.

3 tips van Ronald voor een goede onboarding-ervaring

  • Zorg dat onboarding-app uitdraagt waar je organisatie voor staat.
  • Zorg dat de app gebruiksvriendelijk is en vooral leuk om te gebruiken.
  • Luister naar de feedback van nieuwe medewerkers en gebruik die om de app te blijven verbeteren.

Handige links