Creëer persona’s en vind je ideale kandidaat
Personeel vinden in de kinderopvang is niet eenvoudig. Toch kun je als organisatie veel doen om te zorgen dat de juiste pedagogisch medewerker graag bij jou aan de slag gaat. Met persona´s bijvoorbeeld, zo ontdekte Anne Bijsterbosch van kinderopvangorganisatie Montris tijdens de pilot medewerkersreis. ‘De persona’s geven je een inzicht in wie er bij je werken, wie je doelgroep is en hoe je deze kunt aanspreken’.
Noot van de redactie: Dit interview vond plaats in 2021. Inmiddels is Montris gefuseerd met Prokino en heeft Anne een andere baan.
Anne werkt nu twee jaar bij Montris Kinderopvang, dat bijna honderd medewerkers heeft en twaalf locaties in ’t Gooi, Almere en Amsterdam. Naast pedagogisch coach houdt Anne zich ook bezig met arbeidsmarktcommunicatie. ´Vanuit die rol houd ik me bezig met werving en selectie, best een uitdaging binnen onze branche. Het is al jaren moeilijk om personeel te vinden, er zijn minder kandidaten dan vacatures. Soms duurt het een tijd voordat iemand reageert’. Anne’s zoektocht naar manieren om kandidaten beter te bereiken, leidde uiteindelijk naar de medewerkersreis. ‘Door de medewerkersreis gingen we op een andere manier naar onze wervingsstrategie kijken.’
Meer bewust van onze uitstraling
Samen met haar managementteam doorliep Anne eerst de zes stappen van de reis: van identiteit en imago tot afscheid nemen en contact houden. ‘We hebben alle vragen beantwoord om een goed beeld te krijgen van waar we staan als organisatie. Door de medewerkersreis werden we ons meer bewust van de identiteit van onze organisatie en waar we voor staan’, vertelt ze. Uit een test over cultuur en leiderschap bleek dat Montris hoog scoort op familiair en sociaal. ‘De uitkomst van de test gaf ons meer richting in onze wervingsstrategie.’
Persona’s geven je inzicht in wie je zoekt
Om een goed beeld te vormen van de medewerkers die goed zouden passen bij Montris maakte Anne persona’s, denkbeeldige ideale medewerkers. ‘Voor we begonnen keken we eerst wat voor soort mensen er bij ons werkten en waarom zij bij Montris pasten. Toen hebben we eigenschappen van nieuwe medewerkers opgeschreven, zoals leeftijd, woonplaats en -regio, opleidingsniveau, interesses’, vertelt Anne. Samen met haar collega’s creëerde Anne een aantal persona’s.
Ze gaven ons veel inzicht in wie we nu precies zochten, waar we ze konden vinden en hoe ze benaderd wilden worden.
Anne: ‘Door de persona’s kwamen we er achter dat onze kandidaten ook op Instagram, Facebook, en LinkedIn zaten.’ Om die reden ging Montris naast de bekende Werken-bij-website ook andere wervingskanalen inzetten. Ook de manier waarop kandidaten solliciteren verschilt, weet Anne nu. ‘De een doet het graag via whatsapp, de andere mailt liever een sollicitatiebrief. Als oplossing kunnen mensen nu via meerdere kanalen reageren.’
Nieuwe vlotte stijl spreekt aan
Met haar nieuwe kennis scherpte Anne de wervingsstrategie aan. ‘Ook hebben we ons logo en websiteteksten vlotter en aantrekkelijker gemaakt, zodat het goed past bij de organisatie die we zijn’, legt ze uit. Zaken als trainingen en doorgroeimogelijkheden kregen een prominentere plek. Inmiddels gaat het werven van nieuw personeel beter, vertelt Anne. ‘Soms kunnen we zelfs kiezen uit meerdere kandidaten. We krijgen veel complimenten van kandidaten over onze teksten en vlottere huisstijl. Ook de trainingen die we nieuwe medewerkers aanbieden, worden erg gewaardeerd.’
De nieuwe stijl van Montris is ook doorgevoerd in sollicitatiegesprekken. ‘Een vraag die kandidaten aangenaam kan verrassen, is bijvoorbeeld: welke superheld zou je willen zijn?’ Het is geen strikvraag, legt Anne uit. ‘Maar puur om ze te prikkelen, om te zien wie we voor ons hebben, lekker out-of-the-box. Hierdoor voorkom je dat de kandidaat op zoek gaat naar gewenste antwoorden. Wat een grappige vragen’, zeggen mensen dan. Dat is natuurlijk leuk om te horen.’
De persona’s, in combinatie met onze missie, visie en kernwaarden, geven richting aan onze wervings- en selectiestrategie.
Scherper inzicht in de doelgroep
Werven en selecteren blijft een kunst apart, weet Anne. ‘Maar het werken met persona´s heeft Montris wel degelijk geholpen, stelt ze. ‘Met persona’s hebben we ons inzicht in onze doelgroep aangescherpt. Hierdoor weten we beter hoe wij onze potentieel nieuwe medewerkers kunnen bereiken.