Icon Arrow Icon Arrow back Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon List Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools

Medewerkersreis: hoe word en blijf ik een aantrekkelijke werkgever?

Hoe zorg je voor een aantrekkelijke organisatie waarvoor pedagogisch medewerkers graag werken? Voor een cultuur van vertrouwen, trots en plezier? Kinderopvang werkt! ontwikkelde een werkboek om aan de slag te gaan met de medewerkersreis in jouw organisatie. Ontdek hoe je in vijf stappen je medewerkersreis maakt. En laat je inspireren door inzichten, ervaringen en tips van andere kinderopvangorganisaties.

Visual medewerkersreis kinderopvang

Wat is de medewerkersreis?

De medewerkersreis, ook wel ‘employee journey’ genoemd, is de reis die medewerkers maken binnen een organisatie en wat zij daarbij ervaren. Het is een reeks van contactmomenten tussen medewerkers en de organisatie en de individuele beleving van de medewerker. Van de eerste kennismaking, het sollicitatiegesprek, inwerken, ontwikkeling, relatie met de leidinggevende tot en met het afscheid van de organisatie. En zelfs daarna kun je oud-medewerkers aan je organisatie verbonden houden.

Bekijk hieronder het praktische e-book waarmee je jouw stappen kunt zetten. Zo maak je van jouw medewerkers echte ambassadeurs!

Ga direct aan de slag met de medewerkersreis voor jouw organisatie

Download e-book medewerkersreis kinderopvang

De medewerkersreis als instrument

Een goed doordachte medewerkersreis helpt organisaties aan enthousiaste, productieve en gelukkige medewerkers. Zij worden ambassadeur van je organisatie, brengen een positieve sfeer, presteren beter en blijven langer in dienst. Door belangrijke contactmomenten in kaart te brengen en in te spelen op wat pedagogisch medewerkers verwachten en belangrijk vinden, kun je je onderscheiden als aantrekkelijke werkgever waar medewerkers met plezier werken.

De invulling van de medewerkersreis is voor iedere kinderopvangorganisatie anders. Onderzoek welke onderdelen voor jouw medewerkers het meest belangrijk zijn. Wat gaat al goed? Wat zijn aandachts- of verbeterpunten? Waar is de meeste winst te behalen? Door de belangrijkste contactmomenten opnieuw in te richten, kun je de ervaringen van medewerkers positief beïnvloeden.

Je doorloopt de medewerkersreis in vijf stappen. Zo draag je bij aan een nog betere medewerkerservaring. 

De medewerkersreis in vijf stappen

Stap 1: werven en solliciteren

Als je goed weet wie je als organisatie bent en waar je voor staat, kun je gericht zoeken naar nieuwe medewerkers die bij jouw organisatie passen. 

Stap 2: welkom en inwerken

De eerste week en eerste maanden zijn cruciaal voor het behouden van nieuwe medewerkers. 

Stap 3: werk en ontwikkeling

Dit deel gaat over hoe je medewerkers naar hun werk komen, hoe ze zich door de jaren heen ontwikkelen en hoe ze zich blijven inzetten in hun werk.

Stap 4: afscheid en contact houden

Voor medewerkers is een goed afscheid van groot belang. Daarom is het belangrijk om de vertrekkende medewerker te betrekken.

Stap 5: waarderen

Het ‘zien’ van mensen en het ‘zich gehoord voelen’ om wat ze doen en om wie ze zijn.

Ontwikkeld door Kinderopvang werkt!

Samen met alle kinderopvangorganisaties werken aan een aantrekkelijke branche, waar mensen graag willen werken en met plezier blijven werken. Dat is wat Kinderopvang werkt! wil bereiken. Om dit te realiseren ontwikkelen wij producten, tools, trainingen en campagnes om nieuwe medewerkers te werven en te behouden. Met dit e-book over de medewerkersreis kunnen kinderopvangorganisaties direct aan de slag om een aantrekkelijke werkgever te worden en te blijven.

Interviews over de medewerkersreis

Veronica Jocker

Branchespecialist Kinderopvang

Meer weten? Neem contact op!

Veronica Jocker

Meer weten? Neem contact op!