Hoe SCIO Groep via een wervingsevent nieuwe medewerkers aantrekt
Het is geen geheim dat kinderopvang kampt met een structureel personeelstekort. Hoe trek je dan nieuwe medewerkers aan en versterk je de naamsbekendheid van je organisatie? Het West-Friese SCIO Groep organiseerde op een nieuwe manier een wervingsevent. Corporate recruiter Sanne Hulst vertelt over de aanpak en resultaten. Ook deelt ze praktische tips hoe je zo'n event succesvol kunt inzetten ter ondersteuning van je employer branding.

In tijden van krapte op de arbeidsmarkt leveren traditionele wervingsmethoden niet altijd voldoende resultaat op, merkt Sanne. "We zien dat sollicitanten steeds kritischer kijken naar hun werkomgeving en veel opties hebben. Daarom wilden we belangstellenden op een laagdrempelige manier laten kennismaken met SCIO Groep."
De opzet: interactief en laagdrempelig
Het wervingsevent vond plaats in kindcentrum De Tweemaster in Hoorn, waar kinderopvang en onderwijs samenkomen. “We heetten de deelnemers welkom met een welkomstdrankje en een goodiebag”, vertelt Sanne. “Daarna gaven we een korte presentatie over SCIO Groep en het programma van de avond. Vervolgens was er gelegenheid om medewerkers te spreken en een rondleiding te volgen.” De organisatie koos bewust voor open en vrijblijvende gesprekken. “We wilden dat mensen de sfeer proefden en écht een gevoel kregen bij SCIO Groep. Zo konden ze ontdekken of ze bij ons passen.”
Van ervaren pedagogisch professionals en leerkrachten tot mensen die zich wilden laten omscholen en zelfs geïnteresseerden die gewoon benieuwd waren wat SCIO Groep te bieden heeft: het wervingsevent was bestemd voor een brede doelgroep. Om die te bereiken, zette de organisatie een online en offline campagne op. Sanne: "We adverteerden in de regio met billboards. En via gesponsorde berichten op Facebook en Instagram konden geïnteresseerden zich aanmelden op een laagdrempelige manier, alleen met naam en e-mailadres. Toch zouden we we de volgende keer vooraf beter uitvragen waar de interesse van de bezoekers ligt, zodat we daar zo goed mogelijk bij kunnen aansluiten."
"We kozen bewust voor open, vrijblijvende gesprekken. We wilden dat mensen de sfeer proefden en echt een gevoel kregen bij onze organisatie. Zo konden ze ontdekken of SCIO Groep bij ze past."
De avond zelf: ervaringen en opbrengsten
Bijna vijftig mensen meldden zich aan, van wie er zeventien daadwerkelijk kwamen. "Dat viel in eerste instantie tegen, maar de kwaliteit van de gesprekken maakte veel goed. Van de bezoekers zijn er drie nog in procedure voor een functie: een als pedagogisch medewerker, een voor een bbl-traject en een als leerkracht. Een mooie opbrengst!" Daarnaast zorgde het event voor meer naamsbekendheid en positieve mond-tot-mondreclame. "Als mensen enthousiast naar huis gaan en hun netwerk vertellen over hun ervaring is dat ook een succes," benadrukt Sanne.
Het event verliep in een ontspannen en enthousiaste sfeer. Bezoekers waardeerden vooral de openheid en informele setting. "Het was fijn om op een laagdrempelige manier in gesprek te gaan zonder direct in een sollicitatiegesprek te belanden", gaf een deelnemer aan. Ook de betrokken medewerkers waren positief. "Ze vonden het leuk om hun ervaringen te delen en potentiële nieuwe collega’s te ontmoeten. Er waren ook medewerkers die vooraf niet over het event hadden gehoord en die graag een bijdrage hadden geleverd. Ook dat is een aandachtspunt voor de volgende keer", aldus Sanne.
En een volgende keer, die komt er. SCIO Groep wil elk kwartaal een wervingsevent organiseren, steeds op een andere locatie. De komende editie staat gepland voor woensdagavond 16 april. "We vinden het een krachtig middel om onze organisatie te profileren en om nieuwe medewerkers aan te trekken. We zijn een open en transparante organisatie en dat willen we uitstralen. Daar zijn we zeker in geslaagd!."
Ook een wervingsevent organiseren? Vijf tips van Sanne
Ben je hr-professional in kinderopvang en overweeg je een wervingsevent te organiseren? Sanne deelt haar belangrijkste lessen en tips met jou.
- Houd het laagdrempelig; zorg voor een open en informele setting.
- Focus niet alleen op directe werving, maar ook op naamsbekendheid.
- Verwacht niet direct grote aantallen sollicitanten; elke nieuwe medewerker is winst.
- Besteed intern aandacht aan het event om medewerkers te betrekken.
- Vraag bij aanmelding naar interesses, zodat de juiste medewerkers aanwezig kunnen zijn.
