Icon Arrow Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools
Arbocatalogus Werkgevers

Hoe houd je het hoofd koel?

Als je wordt geconfronteerd met agressief gedrag, is het belangrijk om je hoofd koel te houden. Als je boos wordt of in paniek raakt, maak je de boel alleen maar erger. Je kunt dan niet goed meer nadenken en verliest grip op de situatie.​

Enkele tips:

  • Een boze gesprekspartner weet je gevoelige snaren vaak haarfijn te raken. Wees hierop voorbereid. Ken je eigen gevoeligheden, relativeer een 'persoonlijke' aanval en laat je niet uit de tent lokken.
  • Stuur je gedachten. Denk bijvoorbeeld letterlijk: "Dit is niet tegen mij persoonlijk gericht" of "Het is logisch dat hij boos is na wat hij heeft meegemaakt."
  • Haal rustig adem. Laat de lucht rustig en via je neus je lichaam instromen. Voorkom een 'hoge' ademhaling en gebruik de ruimte in je buik en 'flanken'. Adem 4 tellen in, houd 3 tellen vast en adem 5 tellen uit.
  • Probeer je te ontspannen. Je gezicht, nek, schouders, borst, billen en knieën zijn plaatsen waar spanning zich vaak 'vastzet'. Om die spanning los te laten, kan het helpen even in beweging te komen, bijvoorbeeld door even te verzitten. Ook een flinke zucht kan de spierspanning en de ademhaling positief beïnvloeden. Maar let op: een agressief persoon kan een diepe zucht ook negatief interpreteren.
  • Als je boosheid voelt opkomen, tel dan eerst tot 10 voordat je reageert. Denk in de tussentijd aan bovenstaande strategieën die je helpen het hoofd koel te houden.
  • Merk je dat je (te) geëmotioneerd raakt of je zelfbeheersing verliest? Trek je dan terug en vraag een collega het over te nemen.

 

Terug naar de arbocatalogus