Samen bouwen aan de toekomst van kinderopvang met BLOEI
De kinderopvangsector staat voor grote uitdagingen. Zo dreigt er tegen 2034 een tekort van ruim 33.000 pedagogisch professionals te ontstaan. Tegelijkertijd willen medewerkers, studenten en zij-instromers graag meer mogelijkheden voor doorontwikkeling en momenten van trots in hun vak. Kinderopvang werkt! wil daar samen met het werkveld aan werken. Daarom zijn we, in samenwerking met Fronteer, gestart met project BLOEI: Beter Leren en Ontwikkelen: Educatie & Innovatie.

De kern van de uitdaging
De vragen die ons bezighouden zijn:
- Hoe maken we de sector sterker en meer toekomstgericht?
- Wat is precies de rol van kinderopvang in de samenleving?
- Welke kennis en welke mensen hebben we nodig?
- Hoe zorgen we dat het onderwijs actueel blijft?
- Hoe versterken we de samenwerking met opleiders en het werkveld én het imago van de sector?
- En hoe creëren we meer mogelijkheden voor doorontwikkeling, mét ruimte voor Leven Lang Ontwikkelen?
Deze vragen vormen het vertrekpunt voor dit project.
Twee sporen voor vernieuwing
Met het project willen we de sector toekomstbestendig maken. Daarvoor werken we in BLOEI langs twee sporen:
- Input voor het kwalificatiedossier
- Het ontwikkelen van concrete leermodules
Het kwalificatiedossier
Het eerste spoor richt zich op input leveren voor de herziening van het kwalificatiedossier, het officiële document dat de kerntaken, vaardigheden en competenties die horen bij het beroep van pedagogisch professional in kinderopvang beschrijft.
De basis voor het kwalificatiedossier is het beroepscompetentieprofiel. In dat profiel is beschreven wat het beroep inhoudt, wat een pedagogisch professional doet, weet, kan en in huis moet hebben voor de dagelijkse praktijk van het werken in kinderopvang. Het werkveld heeft dit profiel zelf opgesteld, met een blik op de toekomst. Met dit vernieuwde profiel wordt het kwalificatiedossier verder uitgewerkt. Zo zorgen we dat toekomstige professionals goed zijn voorbereid op de praktijk van morgen. Lees hier meer over de uitkomsten van het eerste spoor.
Concrete leermodules
Het tweede spoor draait om het creëren van een flexibele aanpak om de leer- en ontwikkelmogelijkheden van pedagogisch professionals te vergroten. Dit doen we samen met het onderwijs. We vormen een coalitie om te werken aan innovatie en implementatie van een vernieuwend aanbod waarmee medewerkers en zij-instromers zich verder kunnen ontwikkelen.
Uit het vooronderzoek kwamen vier thema’s die richting geven aan de vernieuwing. Deze thema’s zijn de bouwstenen van een 'blokkendoos’ voor de pedagogisch professionals en worden uitgewerkt in co-creatieve sessies van onderwijs- en opleidingspartners en professionals uit het werkveld.
Hoe co-creatie werkt
Co-creatie is de motor van BLOEI. Voor elk thema organiseren we een ontwerpsprint. Iedere ontwerpsprint is een intensief traject van drie stappen.
We beginnen met een online kick-off om de uitdaging scherp te stellen. Daarna volgt de co-creatiesessie waarin ideeën en concepten worden ontwikkeld. Tot slot kijken we in een online review terug op de resultaten en vertalen we deze naar concrete vervolgstappen. Zo zorgen we ervoor dat BLOEI geen papieren plan blijft, maar gedragen ideeën oplevert waar de sector en onderwijs direct mee verder kan.
Om dit proces krachtig te maken, brengen we de juiste mensen samen. Fronteer werkt hierbij met vijf experttypes: de consument, de professor, de professional, de verbinder en ‘wild card’. Samen vormen deze experts een diverse en ronde groep die de uitdaging vanuit meerdere invalshoeken kan bekijken en zo tot ideeën kan komen die breed gedragen worden.
Na afloop van elke sessie houden we contact en delen we wat er in de praktijk met hun ideeën gebeurt.
Over Fronteer
Voor BLOEI werken we samen met Fronteer, een strategisch adviesbureau uit Amsterdam dat gespecialiseerd is in co-creatie. Met Fronteer Education hebben ze al meer dan tien jaar ervaring in het vernieuwen van beroepsonderwijs, altijd in nauwe samenwerking met scholen en het werkveld. Hun motto “It can be done” sluit naadloos aan bij de ambitie van BLOEI.
Samen laten we BLOEI groeien
BLOEI is meer dan een project; het is een beweging waarin samenwerking centraal staat. Door onderwijs, het werkveld en experts te verbinden, ontstaan vernieuwende ideeën en concrete oplossingen. BLOEI loopt van april 2025 tot februari 2026. In deze periode ondersteunen we de sector in de herziening van het kwalificatiedossier én ontwikkelen we de blokkendoos verder met onderwijs en werkveld. Samen zorgen we voor een sector waarin ontwikkeling, trots en werkplezier centraal staat en waar kinderen de beste start krijgen.