Icon Arrow Icon Arrow back Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon List Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools

Meer waardering voor kinderopvang met 'Kinderopvang dankzij jou'

Kinderopvanglocaties zijn dringend op zoek naar nieuwe medewerkers. Daarom startte Kinderopvang werkt! in januari 2020 de landelijke campagne ‘Kinderopvang dankzij jou’. Naast de werving van nieuwe medewerkers wilden we het waardevolle werk in kinderopvang zichtbaar maken en waardering uiten naar iedereen die in de branche werkt. Kinderopvang is niet alleen belangrijk, maar ook onmisbaar voor onze maatschappij. Het is de plek waar kinderen veel opvangen. Zoals nieuwe woorden, liedjes, liefde voor tekenen of sport en het oplossen van problemen.

Campagnebeelden Kinderopvang dankzij jou

Werken in kinderopvang

Werken in kinderopvang is betekenisvol werk. Pedagogisch medewerkers zijn autoriteit en expert als het gaat om de ontwikkeling van kinderen. Ze zorgen dat kinderen met alle achtergronden dezelfde start krijgen. Ook ouders hebben belang bij professionele kinderopvang met pedagogische medewerkers die het gesprek aangaan over de ontwikkeling van hun kind. Projectleider van de campagne Davina Koudijs: “Bij sommige mensen bestaat helaas nog het beeld dat het gaat om appeltjes schillen, luiers verschonen en spelen in de zandbak. Dat beeld willen we met deze campagne kantelen.”

Iedereen met de juiste diploma’s is welkom om een steentje bij te dragen in kinderopvang. Zowel studiekiezers, herintreders als zij-instromers. De campagne houdt zich ook bezig met het werven van medewerkers die meteen ingezet kunnen worden. Zoals derde- en vierdejaars hbo-studenten. En specifiek voor de buitenschoolse opvang (bso) mensen met bijvoorbeeld een sport- of kunstopleiding. Zo willen we bijdragen aan voldoende instroom in de toekomst.

Activiteiten binnen de campagne

Website 'Kinderopvang dankzij jou'

De website was het hart van de campagne. Hierop stond een test waarmee je kunt ontdekken of werken in kinderopvang iets voor je is. Ook was er de vacaturezoeker waarin alle kinderopvanglocaties en hun vacatures staan. Zo kon je snel zien welke vacatures er zijn op locaties bij jou in de buurt. Daarnaast gaf de website informatie over: omscholen, opnieuw aan de slag gaan in kinderopvang of combineren van werk met een andere baan of studie. 

In plaats van de aparte website zijn er nu nieuwe campagnepagina's binnen Kinderopvang Werkt: Kleine stappen, grote dromen.

Landelijke actie 1voor1

Onderdeel van deze campagne was de landelijke actie 1voor1. Pedagogische medewerkers deelden één bijzonder moment uit hun werk en inspireerden daarmee één nieuw talent om voor kinderopvang te kiezen. Het werd een verzameling van mooie verhalen en een groot succes op Facebook. 

Koplopersgroep kinderopvangorganisaties

In 2021 startte ook de koplopersgroep met twintig kinderopvangorganisaties die actief betrokken zijn bij (het uitdragen) van de campagne. De koplopers delen kennis met elkaar en doen mee aan campagneactiviteiten, zoals de verhalenactie 1voor1. Samen doken zij in de wereld van jongeren. Om ook hen te interesseren voor onze mooie branche.

Online test 'werken in kinderopvang'

Zowel studiekiezers, herintreders als zij-instromers kunnen terecht voor werk in kinderopvang. Via onze test kun je in één minuut ontdekken of werken in kinderopvang bij jou past.

De test vind je nu hier.

Vacaturezoeker kinderopvang

Wie enthousiast is geworden voor werken in kinderopvang, kan in de vacaturezoeker een woonplaats intikken en ontdekken of de locaties voor kinderopvang in de buurt een passende vacature hebben.  Door heel Nederland kunnen kinderen zo nog meer opvangen, leren en beleven. Dankzij jou.

De vacaturezoeker vind je nu hier.
 

Het eindresultaat

Inmiddels is de campagne afgelopen. We zijn trots op het resultaat. We bereikten ruim vijf miljoen mensen met meer dan honderd verschillende online campagne-uitingen. Bijna 150.000 mensen bezochten de website. Van wie ruim 82.000 de vacaturezoeker raadpleegden. De campagne werd genomineerd voor de prestigieuze Effie Awards en won de communicatieprijs De Bonk.

Net voor het einde van het jaar kreeg de beroepstrots nog een flinke boost. Het speciaal gemaakte kerstlied ‘Dankzij jou’ had meer dan 450.000 weergaven. En om de pedagogische medewerkers te bedanken voor hun inzet, veerkracht en flexibiliteit sprak Jochem van Gelder een speciale kerstboodschap in. Met deze overweldigende cijfers kunnen we met recht zeggen dat er interesse is voor kinderopvang en het werken hierin.

Bekijk de infographics met resultaten: