Icon Arrow Icon Arrow back Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon List Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools
Artikel Instroom

Meer sollicitaties voor je organisatie in kinderopvang door een optimale website

Ben je ook op zoek naar nieuwe collega’s? Maak het sollicitanten makkelijk om de vacatures van jouw kinderopvangorganisatie te vinden en te delen. Richt je werken-bij-pagina's helder in en schrijf aantrekkelijke vacatureteksten. Door kleine aanpassingen op je website kun je meer sollicitaties in ontvangst nemen. In dit artikel delen we vijf optimalisaties die je vandaag nog kunt inzetten.

Medewerker met kinderen buiten

Aanbevelingen

1. Het menu

De meeste sollicitanten speuren eerst je menu af. Daarom is het een goed idee om het kopje ‘vacatures’ of ‘werken bij’ zichtbaar in het menu te plaatsen.

Hiermee maak je duidelijk dat jouw kinderopvangorganisatie nieuwe collega’s zoekt. En hoeven potentiële sollicitanten niet je menu door te spitten om eventuele vacatures te vinden.

2. De homepage hero

Onder het menu vind je op veel websites de 'homepage hero'. Dit is een opvallende afbeelding, video of slider, vaak gecombineerd met een pakkende zin of opvallende knop met de belangrijkste 'call to action'. De hero gebruik je om aandacht te trekken voor belangrijke informatie, zoals de nieuwste vacatures bij jouw kinderopvangorganisatie.

Heb je nieuwe vacatures? Dan is het een goed idee om ze in de hero te verwerken. Denk aan een korte video met een impressie van je organisatie achter de schermen. Je kunt ook kiezen voor een vrolijke afbeelding of illustratie, die kinderopvangprofessionals motiveert om te solliciteren.

Voeg aan de hero (video of afbeelding) een knop met een duidelijke link toe. Denk aan korte zinnen zoals ‘Bekijk vacatures’, ‘Solliciteer hier’ of ‘Vind een baan’. Kies voor de knop een opvallende kleur die uitnodigt tot klikken.

Laat de knop naar je vacatureoverzicht leiden of naar een specifieke vacature die je snel wilt invullen. Bezoekers zien de homepage hero bijna direct dus zo maak je het vinden van vacatures op je website nog makkelijker!

3. De vacaturepagina

Hoera! Door je nieuwe menu of homepage hero, hebben sollicitanten de vacaturepagina gevonden. Nu is het zaak om deze pagina overzichtelijk in te richten.

Zorg er in ieder geval voor dat je alleen openstaande vacatures toont. Is een vacature ingevuld? Haal hem dan direct weg. Zo voorkom je dat sollicitanten energie steken in vacatures die al ingevuld zijn. En de hr-afdeling van je kinderopvangorganisatie hoeft ook geen onnodige sollicitaties te verwerken.

Op de vacaturepagina kun je ervoor kiezen om de openstaande vacatures te ordenen op functie, afdeling, werkuren en sluitingsdatum. Hierdoor zien sollicitanten snel waar ze op willen reageren en wanneer hun sollicitatie binnen moet zijn.

Onderzoek van Nicol Tadema en Mitch Gielen laat zien dat het vermelden van een sluitingsdatum voor meer conversie zorgt: minder mensen die wegklikken, meer sollicitanten.

De vacatureteksten en de teksten op de overzichtspagina kan je het beste op taalniveau B1 schrijven. Blijf weg van te lange zinnen, moeilijke woorden en ingewikkelde beschrijvingen van functies. Hoe duidelijker het is welk type collega je zoekt en wat de baan inhoudt, hoe meer sollicitaties je krijgt.

4. De vacaturebeschrijving

Wist je dat de gemiddelde vacaturetekst een 4,2 scoort? Door zo’n dikke onvoldoende wordt het aantrekken van personeel moeilijker. Daarom onderzochten Nicol Tadema, en Mitch Gielen waar dat aan ligt. Er kwamen maar liefst 26 (optimalisatie)punten uit hun onderzoek naar boven.

Ze keken met name naar de aanwezigheid of afwezigheid van:

  1. clichés
  2. salarisvermelding
  3. kandidaatgerichte intro
  4. concrete omschrijving werksfeer
  5. pre’s
  6. sluitingstermijn
  7. functievereisten
  8. informatie over sollicitatieprocedure
  9. zin ‘acquisitie wordt niet op prijs gesteld’
  10. moeilijke woorden
  11. te lange zinnen
  12. gezegden (niet inclusief)
  13. (in)directe leeftijdsdiscriminatie
  14. eisen die worden gesteld aan het solliciteren zelf

Een aantrekkelijk beschreven vacature kan meer sollicitaties opleveren. Het is belangrijk om in de beschrijving niet alleen aan te geven wat je zoekt, maar ook wat een potentiële collega van jouw kinderopvangorganisatie krijgt. Hierdoor laat je zien dat jouw organisatie aandacht besteedt aan het creëren van een leuke werkplek, waar professionals nog jarenlang willen werken.

Schrijf je vacature in begrijpelijke taal (taalniveau B1) en neem de volgende punten op in de beschrijving:

  1. De functietitel.
  2. Het aantal werkuren per week.
  3. Het type contract, denk aan een oproepcontract of juist een contract voor vaste uren. Misschien ben je op zoek naar een freelancer? Dan kun je offertes opvragen.
  4. Een salarisindicatie, zodat sollicitanten gelijk kunnen zien wat ze kunnen verdienen.
  5.  Richtlijnen voor diploma’s, ervaringen en certificaten. Je kunt ook opleidingsmogelijkheden toevoegen. Dat is handig als je bijvoorbeeld met zij-instromers en stagiaires werkt.
  6. Informatie over de werklocatie en/of afdeling, hoe zien die eruit en welke voorzieningen zijn er?
  7. Een korte voorbeeldbeschrijving van hoe een werkdag er voor je nieuwe collega eruit kan zien. Beschrijf bijvoorbeeld hoe jullie de dag starten en eindigen, wanneer jullie pauze houden, vergaderen en bijpraten. Deel ook welk type activiteiten en taken een professional met deze functie dagelijks uitvoert.
  8. Laat duidelijk weten in welke vorm je een sollicitatie wilt ontvangen. Denk aan een motivatiebrief, cv en/of een leuke korte introductievideo.
  9. Geef een duidelijke deadline aan, ofwel wanneer de uiterste sollicitatiedatum is.
  10. Geef duidelijk aan wat er gebeurt nadat je een sollicitatie hebt ontvangen. Ga je op iedere sollicitant reageren of bericht je enkel de geschikte kandidaten binnen een vooraf bepaalde periode?
  11. Voeg contactgegevens voor vragen over de vacature toe en geef aan binnen hoeveel dagen iemand antwoord krijgt.
5. Een deelknop toevoegen

Nog een laatste tip: voeg per vacature een deelknop aan je webpagina toe. Dankzij een deelknop kunnen mensen makkelijk en snel een vacature met elkaar delen via social media, e-mail of WhatsApp. Op deze manier vergroot je het bereik van je kinderopvangorganisatie.

Nu kun je aan de slag met het optimaliseren van je website om meer sollicitaties te ontvangen voor je kinderopvangorganisatie.

Heb je vragen over dit artikel of heb je advies nodig? Neem contact op met Strategisch Communicatieadviseur Eveline van Rijn: evanrijn@fcb.nl.

Dit artikel is geschreven door contentspecialist Kaya-Quintana Broekhuijsen. Hierin zijn de resultaten meegenomen van onderzoek van Nicol Tadema, vacaturetekstspecialist bij Scoren met woorden en Mitch Gielen, directeur van Purple Squirrel Effect. Bij dit onderzoek is gekeken naar 960 vacatureteksten binnen zeven sectoren.

Al bekend met de campagne 'Kleine stappen, grote dromen'?

Naar de landingspagina voor kinderopvangorganisaties