Icon Arrow Icon Arrow back Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon List Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools

Van basiscontract tot full service: wat past bij jouw organisatie?

Een arbodienstverlener inschakelen is meer dan een vinkje zetten voor de wet. Het is een kans om verzuim echt goed aan te pakken – niet alleen als iemand uitvalt, maar ook om dat te voorkomen. Kinderopvangorganisaties verschillen sterk in hoe ze samenwerken met hun arbodienstverlener. Hoe kies je de vorm die bij jouw organisatie past? In dit artikel lees je hoe het zit met het basiscontract, de verschillende regelingen en contractvormen. Zo maak je een keuze die past bij jouw organisatie.

vrouwen tegenover elkaar op de schommel

Sommige kinderopvangorganisaties kiezen voor alleen het hoognodige in hun verzuimbeleid, anderen gaan juist voor actieve begeleiding en preventie. De mogelijkheden zijn er. Daarom is het belangrijk dat je weet wat er wettelijk moet én waar je uit kunt kiezen. 

Eerst meer weten over wat wettelijk verplicht is of wil je direct al weten hoe je een goede arbodienst kiest? Lees dan deze artikelen:

Wat is een basiscontract?

Als werkgever ben je verplicht een basiscontract met werkafspraken af te sluiten met een arbodienstverlener. Het hebben van een contract met een arbodienstverlener betekent dat je bepaalde taken uit handen geeft, niet de verantwoordelijk voor het naleven van wet- en regelgeving zelf. Een basiscontract afsluiten kan op twee manieren:

  • Vangnetregeling: je sluit een contract met één gecertificeerde arbodienstverlener die verschillende kerndeskundigen kan inzetten om jou als werkgever te ondersteunen, zoals bedrijfsartsen, casemanagers en andere specialisten. Zo werk je om ziekteverzuim te voorkomen en te beperken, en zieke werknemers goed te begeleiden bij re-integratie.
  • Maatwerkregeling: je stelt zelf een team van deskundigen samen, waaronder minimaal een bedrijfsarts. Dit mag alleen als je een ondernemingsraad (or) of personeelsvertegenwoordiging (pvt) hebt die instemt met de keuze voor de maatwerkregeling, de gekozen contractpartners én de inhoud van de contracten. Met de maatwerkregeling kunnen afspraken worden gemaakt die toesnijden op de situatie binnen jouw organisatie. Maar dit moet natuurlijk wel binnen de wet- en regelgeving gebeuren. 

Wat kun je aanvullend regelen?

Je kunt het basiscontract uitbreiden tot een basispluscontract, waarin je extra afspraken maakt. Denk aan verzuimbegeleiding, werkplekonderzoeken, coaching of trainingen en inzet op preventie, leefstijl en duurzame inzetbaarheid

Zo’n contract kan individueel (bij een arbodienst) of collectief (via een verzekeraar of brancheorganisatie) worden afgesloten. Het is ook mogelijk om een intensievere samenwerking aan te gaan waarbij de arbodienstverlener jouw organisatie leert kennen.

In kinderopvang groeit de behoefte aan dit soort ondersteuning. Steeds meer organisaties stappen daarom over op arbodiensten die preventief meedenken en de organisatie echt goed leren kennen.

Hoe intensiever de samenwerking, hoe beter de ondersteuning. Een arbodienst die weet hoe jouw organisatie werkt, kan gerichter adviseren én sneller helpen bij vragen of casussen. Of dit mogelijk is, is afhankelijk van hoe je de samenwerking inricht.

Vangnet of maatwerk. Welke regeling gebruik je?

Welke regeling je kunt gebruiken, hangt deels af van je organisatie.

  • Heb je een or of pvt? Dan mag je gebruikmaken van de maatwerkregeling, als zij akkoord zijn met de regeling, de contractpartners én de inhoud.
  • Heb je geen or of pvt? Dan ben je aangewezen op de vangnetregeling.

Uit onderzoek blijkt dat zo’n 80 procent van de kinderopvangorganisaties géén or of pvt heeft en daarom de vangnetregeling in de praktijk gebruiken. Heb je wél de keuzevrijheid om gebruik te maken van de maatwerkregeling? Dan is het des te belangrijker om goed te onderzoeken wat bij jouw organisatie past.

Maar bij beide regelingen geldt: je hebt altijd invloed op welke arbodienstverlener je kiest en welke afspraken je maakt. Het is daarom belangrijk dat je je goed verdiept in de keuze die je maakt.

Wat kan een arbodienst voor je betekenen?

Toelichting

Een arbodienst brengt kennis, ervaring en deskundigheid mee. Gecertificeerde arbodiensten voldoen bovendien aan strenge kwaliteitseisen en hun werk gaat veel verder dan alleen het voldoen aan de wet. Zeker in een sector als kinderopvang, waar werkdruk en fysieke belasting hoog kunnen zijn, is goede ondersteuning geen luxe maar noodzaak.

Wettelijke taken

Afhankelijk van je contract kunnen arbodienstverleners helpen bij:

  • Adviseren over het voldoen aan de Arbowet
  • Advisering over en toetsing van de RI&E;
  • Aanbieden van het Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO);
  • Advisering over voorkomen van verzuim;
  • Toegang tot een bedrijfsarts en inzet van aanvullende deskundigen, zoals psychologen, coaches en arbeidsdeskundigen.

    Let op: er is een landelijk tekort aan bedrijfsartsen, waardoor het lastig kan zijn een bedrijfsarts te vinden. Sluit je een contract af niet met een bedrijfsarts maar met een arbodienst, dan ligt deze verantwoordelijkheid bij hen – niet bij jou als werkgever.
Verzuim en re-integratie

Afhankelijk van je contract kunnen arbodienstverleners helpen bij:

  • Begeleiding van medewerkers bij herstel en re-integratie;
  • Ondersteuning bij de Wet verbetering poortwachter;
  • Advies over passende re-integratie;
  • Hulp bij complexe verzuimgevallen of administratieve zaken;
  • Signaleren van risico’s;
  • Periodieke gezondheidschecks of preventieve spreekuren.
Organisatie en beleid

Afhankelijk van je contract kunnen arbodienstverleners helpen bij:

  • Opstellen of actualiseren van verzuimbeleid;
  • Coaching en training van leidinggevenden en hr-medewerkers over verzuim en preventie;
  • Inzicht geven in verzuimcijfers en trends;
  • Advies over duurzame inzetbaarheid en werkdrukaanpak.

Contractvormen: van basis tot full service

Kies je ervoor om samenwerking aan te gaan met een arbodienst, dan kan je vaak kiezen uit verschillende pakketten. Hieronder een overzicht. Of je nu kiest voor een basis- of full service-pakket: een passende arbodienst helpt je om grip te krijgen op verzuim én inzetbaarheid. Door je goed te verdiepen in de mogelijkheden, voorkom je verrassingen en zorg je voor een gezonde werkomgeving.

Overzicht soorten pakketten

Basisabonnement

Je voldoet aan de minimale wettelijke verplichtingen. Inzet van deskundigen betaal je per keer. Dit lijkt goedkoop, maar bij ziekte kunnen de kosten snel oplopen – vooral als er wachttijden zijn of de arbodienst je organisatie nog niet kent.

Basis met casemanager

Je krijgt een vaste contactpersoon die je organisatie leert kennen. Dit verlaagt de drempel om tijdig hulp in te schakelen. Diegene denkt mee, adviseert preventief en helpt bij verzuimstappen. Contact met de casemanager is inbegrepen, de bedrijfsarts betaal je apart. Je kan te maken hebben met een wachtlijst voor de beschikbaarheid van een bedrijfsarts.

Basis met casemanager én bedrijfsarts

Hierbij maak je aanvullende afspraken over de bereikbaarheid van de bedrijfsarts en de termijn waarop de bedrijfsarts beschikbaar is voor een werknemer (aantal dagen). Dit verkort de wachttijd en zorgt voor snellere inzet bij verzuim. 

Full service-abonnement

Dit is de meest uitgebreide vorm. Naast de inzet van bedrijfsarts en casemanager biedt de arbodienst ook preventieve interventies, zoals werkplekonderzoeken, coaching, of de inzet van een psycholoog, arbeidsdeskundige of bedrijfsmaatschappelijk werker. Dankzij kennis van jouw organisatie kan sneller en gerichter gehandeld worden.

Veronica Jocker

Branchespecialist kinderopvang

Meer weten? Neem contact op!

Veronica Jocker

Meer weten? Neem contact op!