Icon Arrow Icon Arrow back Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon List Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools
Tips Instroom

Werven in kinderopvang: tips van Aaltje Vincent

De juiste sollicitanten aantrekken en behouden helpt enorm bij het tegengaan van de personeelstekorten in kinderopvang. Maar hoe doe je dat precies? Wervingsexpert en bestsellerauteur Aaltje Vincent deelt haar kennis en tips: "Zet je deuren open en wees bruut eerlijk."

Aaltje Vincent

"Het vinden van de juiste mensen voor een functie is een uitdaging, vooral in een krappe arbeidsmarkt", vertelt Aaltje. "Om succesvol personeel aan je te binden, moet je al bij het sollicitatieproces volkomen open en eerlijk zijn. En een vacaturetekst en sollicitatiegesprek zijn daarvoor niet voldoende."

Eerlijkheid en transparantie helpen jou en sollicitanten

Aaltje begeleidt al decennialang mensen bij het vinden van een nieuwe baan. Ze coacht, helpt bij het netwerken en de sollicitatiebrieven en bereidt ze voor op hun gesprekken. "Hoe meer mensen ik coach, hoe meer ik ontdek dat een vacaturetekst een façade is. Het geeft geen goed beeld van de functie, de organisatie en het werk dat gedaan moet worden", zegt ze. "Als organisatie moet je beseffen dat sollicitanten zoeken naar een beter leven",  vervolgt Aaltje. "Dat hopen ze te vinden in een nieuwe baan bij jouw organisatie. Hoe eerlijker en transparanter je in je eigen presentatie bent, hoe beter iemand kan beoordelen of het een match is. Dat gold voor de sectoren waar ik toen voor werkte, maar ook voor kinderopvang. Sollicitanten hebben ook hier soms een onvolledig beeld van het daadwerkelijke werk of de vereisten van de rol van pedagogisch medewerker. Dat beeld wil je zo compleet mogelijk maken."

Besef als organisatie dat sollicitanten zoeken naar een beter leven. Dat hopen ze te vinden in een nieuwe baan bij jouw organisatie.
Aaltje VincentWervingsexpert en auteur

Laat geïnteresseerden op een laagdrempelige manier kennismaken 

Open en eerlijk zijn moet al vóórdat iemand op gesprek komt. Aaltje benadrukt de onwerkelijkheid van een sollicitatiegesprek. "Beide partijen, de sollicitant en de organisatie, voelen spanning. Een sollicitant wil de baan, de organisatie een nieuwe medewerker. In zo’n gesprek leer je elkaar nooit echt en eerlijk kennen. Daarom adviseer ik alle organisaties: geef mensen de kans om de organisatie en de functie informeel te leren kennen. Zet je deuren open, organiseer open dagen, laat mensen een-op-een praten met het huidige team of laat ze meelopen. Op die manier geef je een eerlijk beeld van het werk en de werkplek en kan de sollicitant veel beter zelf bepalen of het een match is."

Aaltje legt de vergelijking met het uitzoeken van een nieuwe school of kinderdagverblijf. "Voordat je een kinderdagverblijf of een school voor je kind kiest, wil je er eerst langs zijn geweest. Gewoon om de sfeer te proeven, zónder de druk om meteen een keuze te moeten maken. Zo zou het ook met solliciteren moeten zijn: een kennismaking zonder druk. Een open dag is ook veel laagdrempeliger dan een sollicitatie, dus zullen er eerder mensen langskomen."

Geef mensen de kans om de organisatie en de functie informeel te leren kennen.
Aaltje VincentWervingsexpert en auteur

Zorg dat sollicitanten precies weten wat ze te wachten staat

Niet alleen het aantrekken, maar ook het behouden van personeel is een uitdaging die je in het sollicitatieproces al kunt aangaan. Aaltje: "Eerlijkheid en openheid zijn hierbij superbelangrijk. Als je organisatie problemen of uitdagingen heeft, moet je dit meteen kenbaar maken. Nieuwe medewerkers willen hier niet later achter komen en teleurgesteld raken; dan vertrekken ze weer. Vertel in zulke gesprekken ook direct dat je bezig bent met de oplossing. En daarbij kun je prima vertellen dat het aannemen van deze persoon met zijn of haar ervaring daar onderdeel van is. Zolang je maar bruut eerlijk bent en de persoon weet wat te verwachten."

De investering in de aanpak verdient zich snel terug

"Het kost wat tijd. Maar de kwantiteit én kwaliteit van de mensen die zich aanmelden zal toenemen waardoor je uiteindelijke investering in nieuwe collega’s een stuk lager zal zijn", zegt Aaltje. "Bereid deze momenten wel goed voor: vraag aan je huidige medewerkers wie de kennismakingsgesprekken wil voeren – zij die zich hiervoor aanmelden, zullen al enthousiast zijn. Maar train ze ook in het eerlijk zijn. Bedenk samen: wat willen mensen weten, wat wil je vertellen en hoe kun je dat goed vertellen?"

Regelmaat in je open dagen is ook van belang, evenals communicatie hierover. "Zorg dat mensen weten wanneer ze bij je langs kunnen komen en maak er een terugkerend iets van", zegt Aaltje. "Communiceer dit ook duidelijk; op je website, bij de vacature of via de lokale krant. Zet ook het netwerk van je medewerkers in: zij weten als geen ander wie er geschikt is om even kennis te komen maken." Naast het letterlijk openen van je deuren, zijn er ook andere opties. "Laat je medewerkers die hier bereid toe zijn in een podcast of in een video over de organisatie vertellen. Het is een vrij gemakkelijke manier om eerlijk en open te communiceren en de stap naar solliciteren zo laag mogelijk te maken."

Bedenk samen: wat willen mensen weten, wat wil je vertellen en hoe kun je dat goed vertellen?
Aaltje VincentWervingsexpert en auteur

Geef ruimte voor vragen

"Geef iedereen de kans om vragen te stellen aan vakcollega’s", vertelt Aaltje. "Selecteren op alleen een vacaturetekst, een sollicitatiebrief en een gesprek onder spanning levert niet op wat je wilt. Mijn droom is dat werkgevers zeggen: 'Ik wil jou niet eerder als sollicitant dan dat je eerst kennis hebt gemaakt op de werkvloer met een vakcollega.'"

Vragen aan Aaltje? Laat het ons weten!

Heb je vragen aan Aaltje Vincent over jouw wervings- en sollicitatieproces? Stuur deze dan naar Eveline van Rijn op e.vanrijn@fcb.nl. We bespreken zo veel mogelijk vragen tijdens ons aankomend webinar. Wanneer je een vraag hebt gesteld, ontvang je bericht over exacte de datum en het tijdstip.