Het Jonge kind: Opvang en Educatieve Voorzieningen
Leerdoelen
- Student verwerft kennis van en inzicht in pedagogische kwaliteit in jonge kindvoorzieningen, in (inter)nationaal perspectief
- Student leert wetenschappelijke kennis vertalen naar pedagogisch beleid
- Student verwerft inzicht in de maatschappelijke functie van voorzieningen voor het jonge kind en ontwikkelt een eigen visie
- Student heeft kennis over over het bevorderen van sociale inclusie
- Studenten verwerven inzicht in het belang van spel en spelbenadering en de rol van de professional bij het begeleiden van spel
- Student verkrijgt inzicht en vaardigheden in het coachen van professionals op het vergroten van kwaliteit
- Studenten kennen verschillende leiderschapsrollen, hebben zicht op welke leiderschapsrollen passen bij welk type organisatie en kennen de eigen voorkeuren.
- Studenten verwerven inzicht in organisatieculturen in jonge kindvoorzieningen.
- Student verwerft kennis over verschillende wijzen waarop leiders veranderingen kunnen implementeren en krijgt zicht op eigen voorkeuren inzake veranderingsstrategieën.
- Student is in staat om toegepast onderzoek uit te voeren.
Ingangseisen
Kennis van onderzoek en onderzoeksvaardigheden is, evenals kennis van de ontwikkeling van kinderen, vereist.
Literatuur
Fukkink, R., & Oostdam, R. (2016). Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context: Van startbekwaam naar stadsbekwaam. Bussum: Coutinho
Hol, A. en anderen (2012). Handboek Management Kinderopvang. Amsterdam: SWP
Keulen, van A., & Singer, E. (2012). Samen verschillend: Pedagogisch kader diversiteit in kindercentra 0-13 jaar. Amsterdam: Reed Business
NCKO (2011). De NCKO kwaliteitsmonitor. Het instrument waarmee kinderdagverblijven zelf hun pedagogische kwaliteit in kaart kunnen brengen. Amsterdam: SWP
NB: Overige literatuur, met name artikelen, wordt op Brightspace bekend gemaakt.
Rooster
De lessen worden gegeven op de dinsdag-en donderdag. Het precieze rooster is nog niet bekend, houd rekening met hele dagen onderwijs.
In blok 1 is een studiereis naar Berlijn gepland. De precieze data worden zo spoedig mogelijk bekend gemaakt. We zijn altijd een gehele week op reis, we vertrekken zondagavond en zijn vrijdagavond weer terug in Amsterdam. Indien dit niet mogelijk is, zal er een internationale uitwisseling plaatsvinden.
Dit rooster is onder voorbehoud, je kunt er geen rechten aan ontlenen.
CONTACTTIJD
260 uren contacttijd. Het gaat hierbij om werkcolleges (Kwaliteit en beleid, Spel en ontwikkelingsstimulering, Beroepsopdracht Sociale Inclusie, Managementvaardigheden) en begeleiding in groepjes bij praktijkopdrachten (Beroepsopdracht Sociale Inclusie & Kwaliteit en beleid ).
Informatie over de training: Klik hier
Let op: De informatie die je hier ziet is ons aangeboden door de betreffende opleider van de scholing. De opleider zelf is er verantwoordelijk voor dat deze informatie klopt en actueel is.