Begeleiden in de school
De inhoud van de minor ‘Begeleiden in de school’ kent drie pijlers waarin we met elkaar gaan verdiepen en verbreden:
1. Begeleiding van de groep + structuur van begeleiden in de school
2. Begeleiding (coaching) van de individuele leerling
3. Samenwerken met betrokken partners
Binnen deze pijlers werken we samen aan de geformuleerde leeruitkomsten. Je wordt gedurende deze minor door de loopbaangerichte leeromgeving geactiveerd om zelf aan het roer te staan van je leerproces. Deze werkwijze is uniek. De minor is dialogisch, praktijk- en vraaggericht. Je organiseert dan ook je eigen hybride leeromgeving en formuleert eigen leervragen. De zelfsturing, waarbij keuzemogelijkheden van belang zijn, en vraagarticulatie is essentieel in deze minor. Het ontstaan van het programma is een organisch proces in samenwerking met de studenten en begeleiders.
Leerdoelen
• Brede professionele basis
- De student werkt respectvol samen met collega’s, is helder en correct in de communicatie en het taalgebruik.
- De student verdiept zich in de aangeboden thema’s, werkt aan de eigen ontwikkeling en maakt dat zichtbaar.
- De student heeft kennis van de (loopbaan)begeleidingsstructuur in de school
- De student heeft kennis van de vijf loopbaancompetenties
- De student kan een loopbaangesprek voeren volgens de methodiek van de vijf loopbaancompetenties
- De student staat open voor perspectieven van anderen.
- De student heeft kennis van diverse coachingstechnieken en interventies
- De student leert de basistechnieken van het coachen
- De student experimenteert met innovaties in leersituaties en kan reflecteren op zijn/haar eigen handelen en kan op basis daarvan handelingsalternatieven benoemen en toepassen.
- De student kan onder begeleiding een praktijkvraagstuk onderzoeken en op basis van opgedane inzichten hierover zijn kennis delen met anderen.
• Pedagogisch bekwaam
- De student kan kritisch kijken naar het eigen pedagogisch handelen en op basis daarvan het handelen aanpassen waarbij zowel bronnen vanuit de praktijk als bronnen uit de relevante theorie worden gebruikt.
- heeft kennis van groepsprocessen en hoe je deze kunt sturen en begeleiden; hoe je als leraar kan bijdragen aan positieve groepsvorming
- De student heeft kennis van de zorgstructuur op de eigen school en kent de verschillende actoren
Ingangseisen
- je hebt minimaal je propedeuse behaald
Om deel te nemen aan de manifestatiesessie, waarin studenten hun eindproduct delen met anderen, hanteren wij een aanwezigheidsverplichting. Deze geldt voor de begeleiden en onbegeleide samenkomsten, eveneens geldt dit voor de coaching en de praktijkactiviteiten.
Onze werkwijze is uniek; studenten doorleven de principes van een krachtige loopbaangerichte leeromgeving. De minor is dialogisch, praktijk- en vraaggericht. Het ontstaan van het programma is een organisch proces in samenwerking met de studenten, waardoor aanwezigheid een essentieel onderdeel vormt.
Informatie over de training: Klik hier
Let op: De informatie die je hier ziet is ons aangeboden door de betreffende opleider van de scholing. De opleider zelf is er verantwoordelijk voor dat deze informatie klopt en actueel is.