Kinder service hotels KSH
Babysignalen in Beeld
Omschrijving
Onderwerpen die in de training aan bod komen:
- Reflecteren op eigen functioneren
- Fysieke en psychologische ontwikkeling van baby’s en daarbij horende mijlpalen (MBO Keuzedeel - Werken met baby’s ISBN 978-94-002-2162-8)
- Stress bij baby’s en stressreducerende maatregelen
- Sensorische informatie verwerking
- Basisbevestigend dragen
- Observatiesysteem Kijk! (kijkregistratie.nl)
- Ontwikkelingsgerichte activiteiten voor baby’s
- Babygebaren
- Poppenspel voor baby’s
- Pedagogisch beleid (de 4 inspiratoren: Vygotsky, Korczak, Gordon en Reggio Emilia) van de organisatie gericht op werken met baby’s
- Interactief voorlezen voor baby’s
- Zingen en overig taalaanbod gericht op baby’s
- Ouderbetrokkenheid en relatie met ouders
Na afloop
Heeft de deelnemer aan de volgende leerdoelen gewerkt:
- De deelnemer kent de ontwikkeling van het babybrein en de invloed hiervan op het gedrag.
- De deelnemer kent de ontwikkelingsgebieden en ontwikkelings stimulerende activiteiten
- De deelnemer kent de voorwaarden voor kansrijke leermomenten.
- De deelnemer kent de vier interactievaardigheden: emotionele ondersteuning, respect voor autonomie, structuur en continuïteit, zeggen wat je doet, benoemen wat je ziet.
- De deelnemer weet welke factoren stress opleveren en kent stressreducerende maatregelen.
- De deelnemer kent de voorwaarden voor een doeltreffende communicatie met baby’s, kent de basis van de Babygebarenmethode.
- De deelnemer weet welke voorwaarden gesteld worden aan een voor baby’s geschikte groepsruimte en inrichting.
- De deelnemer weet welke materialen geschikt zijn en hoe deze gebruikt kunnen worden bij het aanbieden van activiteiten aan baby’s.
- De deelnemer weet welke activiteiten geschikt zijn voor baby’s, welke zij kan doen met baby’s en welke baby’s zelf en met elkaar kunnen doen.
- De deelnemer weet hoe ze een voorspelbaar en flexibel dagprogramma kan maken en uitvoeren.
- De deelnemer kent de basis van poppenspel, interactief voorlezen en zingen met gebaren voor baby’s.
Vaardigheden waarover je beschikt als je de training hebt gevolgd zijn:
- De deelnemer verzorgt baby’s op een respectvolle, sensitief responsieve manier.
- De deelnemer kan kansrijke ontwikkelingsmomenten herkennen en benutten door passende activiteiten en materialen aan te bieden.
- De deelnemer kijkt naar baby’s als actieve en competente personen die zich ontwikkelen en leren via de zintuigen.
- De deelnemer weet hoe en wanneer ze de vier interactievaardigheden kan toepassen.
- De deelnemer heeft aandacht voor de communicatie met baby’s en gebruikt gebaren ter ondersteuning van de gesproken taal.
- De deelnemer kan interactievaardigheden en (non-)verbale signalen bij zichzelf en baby’s herkennen en hierop adequaat reageren.
- De deelnemer kan interacties met en tussen baby’s evalueren en verrijken door betekenisvol te reageren en interactievaardigheden en Babygebaren toe te passen.
- De deelnemer kan de groepsruimte evalueren en verbeteren.
- De deelnemer herkent stressfactoren en past stressreducerende maatregelen toe.
- De deelnemer past de vier interactievaardigheden toe in de communicatie en overdracht naar ouders en informeert hen over de ontwikkeling en het welbevinden.
- De deelnemer gebruikt poppenspel in interacties met baby’s en gebruikt gebaren bij het interactief voorlezen en zingen.
Overig
Een interactieve training, welke is geschreven door Kjille Soeting (docent babygebaren en zeer ervaren pedagogisch medewerker) en Carolina Bakker (intern trainer VE programma en zeer ervaren pedagogisch medewerker).
Informatie over de training: KSH Academie
Let op: De informatie die je hier ziet is ons aangeboden door de betreffende opleider van de scholing. De opleider zelf is er verantwoordelijk voor dat deze informatie klopt en actueel is.