Baby's willen bewegen
Omschrijving
Pedagogisch medewerkers krijgen diepgaand inzicht in de motorische ontwikkeling van baby’s en worden experts in het optimaal begeleiden en stimuleren van deze ontwikkeling tijdens de Algemeen Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL). Daarbij wordt specifiek aandacht besteed aan de wisselwerking tussen breinontwikkeling en motoriek. Ook de juiste interactievaardigheden tussen pedagogisch medewerker en baby spelen hierin een cruciale rol.
De sensomotorische ontwikkeling vormt de basis voor de algehele ontwikkeling van een baby. Omdat jonge kinderen hun wereld voornamelijk via beweging en zintuiglijke ervaringen ontdekken, ligt hier een belangrijke focus. Door middel van de volgende onderdelen verdiepen we ons in de motorische ontwikkeling, zodat pedagogisch medewerkers zich ontwikkelen tot echte experts op dit gebied:
Een e-learning, waarin alle noodzakelijke leerdoelen van de CAO aan bod komen. Deze is inclusief webinars en de baby.skills kalender van 0 tot 422 dagen
Eenmalige groepstraining op locatie (zelf te bepalen)
Extra: de baby.skills kalender als app voor op de babygroep, om dagelijks de motorische ontwikkeling van alle baby’s op de groep bij te kunnen houden
Wat houden de specifieke onderdelen in:
E-learning - studiebelasting 8 uur
7 hoofdstukken met theorie en na elk hoofdstuk volgen vragen
baby.skills kalender - studiebelasting 8 uur
422 pagina’s met theorie en oefeningen
Webinars - studiebelasting 2 uur
0-6 maanden & 6-14 maanden
Live training - studiebelasting 2,5 uur
Dit is een presentatie van een van onze trainers met een verdieping van de theorie, filmmateriaal en praktische oefeningen. Hier worden de pedagogisch medewerkers aan de hand van aankleedkussens en poppen in de praktijk op getoetst.
Wat leren de pedagogisch medewerkers?
Leerdoel 1: Kennis voor 0-jarigen
De ontwikkeling van het babybrein en de invloed hiervan op het gedrag
De cognitieve, taal-, fijne en grove motorische, zintuiglijke en sociaal-emotionele ontwikkeling
De mijlpalen gerelateerd, taal-, fijne en grove motorische, zintuiglijke en sociaal-emotionele ontwikkelingsgebieden
De fysieke ontwikkeling
Groei van het lichaam, ontwikkeling van de hersenen en het centrale zenuwstelsel
Leerdoel 2: Vaardigheden voor het werken met 0-jarigen
Kan 0-jarigen op een respectvolle manier verzorgen met als uitgangspunt de eigen inbreng van de baby
Kan (contact)initiatieven (verbale en non-verbale) van 0-jarigen herkennen en hierop adequaat reageren
Kan tiltechnieken toepassen op een voor 0-jarige respectvolle en ergonomisch verantwoorde manier
Kan inspelen op het individuele slaap- waakritme
Kan interacties tussen baby’s onderling stimuleren en begeleiden
Kan antwoorden geven op vragen van ouders over ontwikkeling en welbevinden
Kan kansen signaleren, creëren en benutten om passende activiteiten, spel- en ontwikkelingsmaterialen aan te bieden
Leerdoel 3: Motoriek 0-6 maanden
Je weet dingen als voorkeurshouding en reflux te signaleren
Je leert de opbouw van een buikligging en om deze te stimuleren
Je leert spelenderwijs tijdens Algemeen Dagelijks Leven (ADL) momenten hoe je de motoriek kunt stimuleren om dingen als voorkeurshouding te voorkomen
Leerdoel 4: Motoriek 6-14 maanden (loslopen)
Je hebt kennis over de fysieke ontwikkeling van 6-14 maanden
Je weet alle belangrijke mijlpalen van de periode van 6-14 maanden
Je kunt tiltechnieken toepassen om zo de transfers te stimuleren
Je hebt kennis over de ontwikkeling van het babybrein en de invloed hiervan op het gedrag (6-14 maanden)
Je weet alles over billenschuivers
Je weet de volgorde van de mijlpalen en hoe je de volgende stappen kunt stimuleren
Je snapt waarom kruipen zo belangrijk is voor het brein
Je weet waarom motorische ontwikkeling samenhangt met de mondmotoriek
Je weet waarom je zitten juist niet moet oefenen
Na afloop
Na de groepstraining ontvangen alle pedagogisch medewerkers persoonlijk het baby.skills - baby’s willen bewegen - certificaat. De pedagogisch medewerkers zijn op motorisch vlak getraind en kunnen zich hiermee motorisch expert noemen. Ze hebben dan een signalerende rol en kunnen samen met ouders motorische problemen bij baby’s voorkomen, bijvoorbeeld voorkeurshoudingen. Uit ervaring weten we dat alle pedagogisch medewerkers na deze trainingen direct enthousiast alle handelingen toepassen, bijvoorbeeld tijdens de verschoonmomenten.
Overig
Daarnaast bieden we aan dat de baby.skills kalender als app gebruikt kan worden op de babygroep. Hierdoor hebben pedagogisch medewerkers na de scholing altijd naslagwerk en kunnen ze de motorische ontwikkeling van de individuele baby’s op de groep volgen en makkelijk delen met de ouders/verzorgers.
Informatie over de training: Baby's willen bewegen
Let op: De informatie die je hier ziet is ons aangeboden door de betreffende opleider van de scholing. De opleider zelf is er verantwoordelijk voor dat deze informatie klopt en actueel is.