search clock hat location star arrow-right right-item tools kalender opleiding download play link phone mail calendar

Medewerkersreis: pilotorganisaties gezocht

Hoe zorg je dat je medewerkers aantrekt en behoudt en dat werken in kinderopvang een positief imago heeft? Door aan de slag te gaan met de medewerkersreis. Kinderopvang werkt! zoekt werkgevers die mee willen doen aan een pilot. 

Peuterspeelzaalwerk naar cao Kinderopvang

Doe jij mee met onze medewerkersreis pilot?

Met zes tot tien kinderopvangorganisaties willen we de medewerkersreis in kaart brengen. Iedere organisatie ontdekt voor zichzelf op welke ‘reismomenten’ verbetering mogelijk is en op welke punten ze beter dan gemiddeld scoren. We inventariseren behoeften, leren van elkaar en delen tips en tools om de medewerkersreis in de eigen organisatie te verbeteren. De pilot loopt van februari tot en met juli 2021.

Wil jij als werkgever actief aan de slag met de medewerkersreis en deelnemen aan de pilot? Stuur dan voor 15 februari 2021 een mail naar kinderopvangdankzijjou@fcb.nl. Graag ook de mate van ervaring met de medewerkersreis en de organisatiegrootte aangeven.

Aan de pilot kunnen zowel organisaties met veel als weinig ervaring met de medewerkersreis meedoen. In de pilot werk je aan een actieplan om de medewerkersreis in je eigen organisatie (verder) vorm te geven en krijg je concrete handvatten voor verbetering. De pilot omvat een mix van (online) sessies, praktijkopdrachten en uitwisseling met andere kinderopvangorganisaties. 

De benodigde tijdsinvestering stemmen we af op wat je organisatie wil en kan. Houd rekening met elke anderhalf tot twee maanden een online sessie en tussentijds zo’n vier tot acht uur per maand.

Impact van de medewerkersreis

De medewerkersreis, ook wel employee journey genoemd, is de reis die medewerkers maken binnen een organisatie en wat zij daarbij ervaren. Vanaf het eerste contact met de organisatie tot en met het punt dat de wegen zich scheiden. Een goed doordachte medewerkersreis helpt organisaties aan bevlogen, tevreden, productieve en gelukkige medewerkers. Zij vormen de ambassadeurs van de organisatie, brengen een positieve sfeer, blijven langer in dienst en presteren beter. Reden genoeg dus om actief met de medewerkersreis aan de slag te gaan.

De invulling van de employee journey is voor iedere organisatie anders. Door de medewerkersreis in kaart te brengen, worden alle contactmomenten oftewel touchpoints zichtbaar. Denk aan het sollicitatiegesprek, de eerste werkdag, het inwerken, teamontwikkeling, leidinggeven, de gesprekscyclus, de werkplek en het afscheid nemen van de organisatie. Door de contactpunten goed in te richten, kun je de ervaringen van de medewerkers positief beïnvloeden. 

Positief imago kinderopvang

De sector kinderopvang is van grote maatschappelijke waarde. Het is belangrijk dat er genoeg gezonde en gelukkige medewerkers zijn, die elke dag de verantwoordelijkheid willen nemen om zorg te dragen voor de ontwikkeling van kinderen. Een positief en aantrekkelijk imago van de sector is essentieel om professionals aan te trekken en te behouden. Structureel aandacht houden voor de medewerkersreis helpt hierbij.

  • Een goed imago zorgt voor meer reacties op vacatures en vermindert het personeelstekort. Het maakt medewerkers trots om voor de organisatie te werken.
  • Een tevreden of positief verraste medewerker deelt zijn ervaringen met anderen. Dat draagt positief bij aan het beeld van (potentiële) medewerkers en klanten van de organisatie. Het omgekeerde gebeurt met een negatieve ervaring. 
  • In een vakgebied waar het gaat om de ontwikkeling van kinderen, is de ontwikkeling van medewerkers minstens zo belangrijk. Stimuleer en faciliteer ontwikkeling en groei van medewerkers en vergroot daarmee de betrokkenheid en loyaliteit.
Meer weten?
Davina Koudijs
Adviseur
085 - 1051 859

werkgevers en werknemers - samen werken aan ontwikkeling