search clock hat location star arrow-right right-item tools kalender opleiding download play link phone mail calendar
« Terug
7 mei 2019

‘Laat zien dat je kinderen een basis meegeeft voor de rest van hun leven’

Hoe zorg je ervoor dat je als kinderopvangorganisatie de juiste mensen vindt? Servicebureau Kinderopvang bedacht de videocampagne ‘Kies voor kinderopvang’ voor organisaties in Tilburg en de regio Eindhoven. Met succes. ‘Zo’n stormloop hadden we niet verwacht’, aldus Simone Raaijmakers, strategisch marketing- en communicatieadviseur. Wat maakt deze wervingscampagne zo speciaal?

Kies voor kinderopvang

Hoe ben je op het idee gekomen van de campagne Kies voor kinderopvang?

‘Locatiedirecteuren gaven aan dat het ze niet of onvoldoende lukte om via hun eigen kanalen goede medewerkers te vinden’, vertelt Simone Raaijmakers. Het Servicebureau Kinderopvang ondersteunt zeven Brabantse organisaties – met meer dan tachtig locaties en negenhonderd medewerkers – bij onder meer personeelsbeleid en communicatie.

‘Dat was het startsein om de koppen bij elkaar te steken voor een wervingscampagne voor pedagogisch medewerkers’, zegt Simone. ‘Al praten wij liever over pedagogisch professionals. Werken in de kinderopvang is een professioneel beroep. Het is niet alleen maar leuk spelen, je geeft kinderen een basis mee voor de rest van hun leven.’ 
 

Komt die boodschap terug in de video’s? 

‘Zeker, de video’s zijn een combinatie van de professionele inhoud van het werken in de kinderopvang en van emotie. Je voelt dat de verhalen echt zijn, niet in scène gezet. De medewerkers hebben echt passie voor hun werk en zijn heel professioneel. En dat maakt denk ik dat de filmpjes heel goed overbrengen wat een waardevol, verantwoordelijk en mooi vak kinderopvang is. Daardoor voelen veel mensen zich aangesproken’, aldus Simone.

‘Ontwikkelingsgericht werken, eigen inbreng, sfeer, verantwoordelijkheid in het vak en opleidings- en scholingsmogelijkheden, het komt allemaal aan bod in de video’s. Ook hebben we op diversiteit van medewerkers die in beeld kwamen gelet: in leeftijd, geslacht, type organisatie, baby- of peuterspecialisten, cultuur en achtergrond en zij-instromers. Via onze medewerkers en social media zijn de video’s verspreid. En er is een persbericht uitgegaan naar lokale media en vakbladen.’ 
 

Het doel van de video’s was zij-instromers interesseren voor de keuzemarkten. Is dat gelukt?

‘We zijn compleet overweldigd door het succes: meer dan 225 geïnteresseerden meldden zich aan waarvan een kleine honderd deelnamen aan de keuzemarkten in april. Mensen konden daar direct in gesprek met locatiedirecteuren, HR-adviseurs en pedagogisch professionals.’

Simone: ‘Tachtig procent van de geïnteresseerden is zij-instromer. Zorg, onderwijs, administratie, ze komen overal vandaan. HR is tot op de dag van vandaag nog steeds bezig met het benaderen van mensen en gesprekken voeren. We zorgen ervoor dat we op korte termijn alle geïnteresseerden gesproken en in beeld hebben. Een deel van hen zal in aanmerking komen voor een bbl-traject bij de opleidingen waarmee we samenwerken. En daarna gaan we de balans opmaken en kijken of en wanneer we een vervolg gaan geven aan de campagne en op welke manier.’ 
 

Heb je een tip voor kinderopvangorganisaties die bezig zijn met werving?

‘Let er in je boodschap op dat je echt laat zien wat een professioneel en verantwoordelijk vak kinderopvang is’, zegt Simone. ‘Ik zie weleens campagnes met kinderen in de hoofdrol voorbijkomen. Vaak heel schattig en met humor, maar je brengt er volgens mij niet echt mee over wat je van het werken in de kinderopvang mag verwachten. En wat wij verwachten van jou als medewerker. Kinderopvang is zo’n mooi waardevol vak, die emotie, dát moet je laten zien.’

 

Benieuwd naar de video’s van het Servicebureau Kinderopvang?

Toon footer logos's

In het arbeidsmarktplatform Kinderopvang werkt! werken de volgende partijen samen: