search clock hat location star arrow-right right-item tools kalender opleiding download play link phone mail calendar
« Terug
14 mei 2020

‘Klaar voor de herstart’

Stel je wilt weer aan de slag in kinderopvang. Maar met het diploma dat je hebt, kan dat niet meer. Terwijl je een flinke dosis werkervaring in kinderopvang hebt, alleen meer dan een jaar eruit geweest. Wat doe je dan? Dan dient je werkgever een gelijkstellingsverzoek in. Met werkervaring van wat jaren geleden is een assessment een mogelijk instrument. In coronatijden kan dat online, gewoon thuis. Proctoring heet dit. Sandra Snikkers is één van de deelnemers.

Assessment maken op laptop

‘Een prima manier om je kennis te toetsen. Volgens de cao Kinderopvang  kan ik nu weer officieel aan de slag als pedagogisch medewerker bij mijn huidige werkgever, zegt Sandra Snikkers. Ze heeft er al een hele carrière op zitten in kinderopvang. Na een mooie tijd bij de Stichting Kinderopvang Oudenbosch, begint ze in 2014 voor zichzelf: als gastouder. Min of meer noodgedwongen, legt Sandra uit.'

Midden in de financiële crisis haalden veel ouders hun kinderen van de opvang. Gevolg: ook mijn werkgever moest inkrimpen.

'Gelukkig had ik mijn bedrijfje snel op poten. Dat liep prima, maar er kwam wel veel administratieve rompslomp bij kijken. Bovendien waren het lange dagen. Ik hoefde dan ook niet lang na te denken, toen de stichting aan mij vroeg om terug te komen.’

Addertje onder het gras

Voor haar herintrede bij Kindervang Oudenbosch moest Sandra Snikkers eerst een assessment doen. Omdat haar diploma niet meer kwalificeerde. ‘Ik schrok wel. Zo’n assessment is toch een soort examen. Inclusief meerkeuzevragen op het gebied van pedagogiek, taal en ruimtelijk inzicht. Maar het viel honderd procent mee. Ik had meer dan genoeg kennis in mijn bagage en ben eigenlijk met vlag en wimpel geslaagd. Al was de aanloop naar de toets niet echt eenvoudig.’

Techniek dient de mens

Een systeemcheck, dat was de eerste handeling die Sandra moest uitvoeren voor het assessment. De camera op haar laptop moest bijvoorbeeld werken. Want tijdens de toets kijkt iemand mee of je echt alleen – in een afgesloten ruimte – het examen maakt. En bijvoorbeeld de antwoorden niet krijgt doorgebeld. Een paar dagen later kwam per e-mail de uitnodiging om in te loggen in een beveiligde omgeving, voegt Sandra toe:

‘Logisch natuurlijk, dat zoveel aandacht wordt besteed aan veiligheid. Maar je moet wel het nodige van computers afweten. Een eenvoudiger instructie zou al helpen. Nu moest mijn man bijspringen. Overigens had ik ook een computer in een lokaal van mijn werkgever kunnen gebruiken. Als we er echt niet waren uitgekomen.’

Relaxed in eigen omgeving

Sandra is verder erg te spreken over deze digitale vorm van examen doen. Lekker thuis achter de computer. En het scheelt een boel reistijd. Want in normale omstandigheden vinden de assessments in het voor haar verre Utrecht plaats.

Een uitkomst. Voor mij en veel anderen.

'Bovendien zit de toets overzichtelijk in elkaar. In twee uur was ik al klaar. Een praktijktoets was niet nodig. Mijn opleidingspapieren zijn nu officieel gelijkgesteld aan de huidige diploma-eisen. Per 1 mei ben ik aan de slag gegaan. Bij de noodopvang. Vanaf 11 mei zijn we open voor alle kinderen. Spannend zo’n start, in deze tijd. Maar we waren goed voorbereid en maken er het allerbeste van.’

Meer lezen?

Toon footer logos's

werkgevers en werknemers - samen werken aan ontwikkeling