Vrije Schoolonderwijs
Achtergrond
Het vrijeschoolonderwijs bestaat in Nederland sinds 1923. Het onderwijsconcept is gebaseerd op de antroposofie, het gedachtegoed van Rudolf Steiner (1861 – 1925).
In Nederland staan 94 vrijebasisscholen en 26 middelbare scholen. Wereldwijd zijn er zo’n 1180 vrijescholen, verspreid over meer dan 70 landen. Dit onderwijs staat de laatste jaren enorm in de belangstelling. Juist vanwege de onderwijsvisie, waarvoor steeds meer ouders bewust kiezen. De aandacht voor zelfontplooiing, creativiteit, het goed omgaan met de aarde, en een kunstzinnig onderwijsaanbod zijn daarin belangrijke aspecten. Het aantal leerlingen op de vrijeschool verdubbelde in de laatste 10 jaar.
De lessen
De lesstof is afgestemd op ontwikkeling van het individuele kind en het leerplan is afgestemd op de leeftijdsfasen. Het onderwijsconcept kent daarmee een duidelijke doorlopende leerlijn, vanaf de kleuters en klas 1 (groep 3) t/m klas 12 (klas 6 op het vo). Er wordt niet ingezet op een vroegtijdige selectie naar schoolniveau, maar op een brede persoonsvorming.
Bewegend leren, Outdoor Education (groen schoolplein, boerderijschool, techniek in de natuur, schooltuintjes) en duurzaamheid zijn belangrijke pijlers. Kernvakken als rekenen, taal, geschiedenis en natuuronderwijs worden op een levende en creatieve manier aangeboden. Iedere klas heeft eigen vertelstof, aansluitend op de ontwikkeling van de kinderen; van de volkssprookjes in de eerste klas tot mythologie en geschiedkundige verhalen uit de tijd van de Romeinen in de zesde. Er wordt periodeonderwijs gegeven, waarbij dagelijks voor een periode van enkele weken een bepaald thema centraal staat, zoals meetkunde, een moestuin onderhouden, of poëzie. Het onderwijs bestaat niet uit saaie methodelessen, maar wordt door docenten zelf vormgegeven.
Als je na deze minor ook je LIO op een vrijeschool loopt, dan behaal je de Basisopleiding Vrijeschoolonderwijs (BVO) en ben je gecertificeerd als vrijeschooldocent. In deze minor maak je kennis met het vrijeschoolonderwijs, tijdens de lessen op de HAN én op je stage.
Wil je je aanmelden voor deze minor? Aanmelden gaat via onderstaande link van Hogeschool Leiden.
https://www.kiesopmaat.nl/modules/hlei/-/143119/
Aanmelding via HSLeiden is mogelijk vanaf 4 september 2023 om 07.30 uur.
Leerdoelen
- Je ontwikkelt je eigen vaardigheden op het gebied van de kunstvakken, zoals bordtekenen, schilderen, vormtekenen, boetseren, euritmie, vertellen, (textiele) handvaardigheid en muziek;
- Je krijgt zicht op vrij, spelend leren;
- Je ontwikkelt jouw leraarschap als een vorm van sociaal kunstenaarschap;
- Je maakt kennis met de antroposofische menskunde, waarbij je op je eigen ontwikkeling reflecteert;
- Je leert vanuit de menskunde naar kinderen kijken en het proces van de kinderbespreking doorlopen;
- Je ontwerpt zelfstandig periodeonderwijs (of een ochtendspel in de kleuterklas), aansluitend bij de ontwikkelingsfase van de kinderen;
- Je ontwerpt een eigen onderwijs-ontwikkelproces (incl. planning, uitvoering en verslaglegging);
- Je legt een inspiratiemap aan van vrijeschool-werkvormen.
Informatie over de training: Klik hier
Let op: De informatie die je hier ziet is ons aangeboden door de betreffende opleider van de scholing. De opleider zelf is er verantwoordelijk voor dat deze informatie klopt en actueel is.