Leergang brede (talent)ontwikkeling (Module 1 t/m 5)
De scholing is bedoeld voor de pedagogisch professionals en zij-instromers bij Spring kinderopvang.
De Leergang brede (talent)ontwikkeling is opgebouwd uit verschillende modules. In elke module maken wij de koppeling tussen kennis, eigen praktijk, het pedagogisch beleid van Spring kinderopvang en het handelen van de pedagogisch professional.
De hoofdthema’s van de Leergang brede (talent)ontwikkeling zijn:
- Cyclisch ontwikkelingsgericht werken
- Partnerschap met kinderen, ouders en onderwijs
- Betekenisvol aanbod
- De ruimte als derde pedagoog
- Talentontwikkeling
De Leergang brede (talent)ontwikkeling omvat onder andere de volgende leerdoelen:
• Kennis van pedagogiek kinderopvang 0-13 jaar, waaronder de vier pedagogische doelen van Riksen Walraven en de pedagogische kaders kinderopvang;
• Kennis van de zes interactievaardigheden: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten & uitleggen, structuur & continuïteit, ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties;
• Kennis van verschillende pedagogische stromingen binnen de kinderopvang;
• Vaardigheid van vertalen pedagogisch beleidsplan naar pedagogisch handelen van de pedagogisch professional;
• Kennis van en vaardigheid in observatietechnieken en registreren hiervan.
In bijeenkomst één staat de brede kennis van pedagogiek centraal. De deelnemers maken kennis met de pedagogiek kinderopvang 0-13 jaar. De diverse pedagogische stromingen komen aan bod en worden gelinkt aan de het pedagogisch kader kinderopvang. Van daaruit wordt de vertaalslag gemaakt naar het pedagogisch beleid van Spring kinderopvang. Daarnaast leren de deelnemers de pedagogische stromingen herkennen in het pedagogisch beleid van de organisatie.
In bijeenkomst 2 staan de ontwikkelingslijnen 0-13 jaar centraal en kijkt de deelnemer hoe pré pubers zich ontwikkelen en wat zij nodig hebben in hun ontwikkeling.
Bijeenkomst 3 staat in het teken van de interactievaardigheden, de 21e eeuwse vaardigheden en welbevinden en betrokkenheid.
In bijeenkomst 4 staat talentontwikkeling centraal en de wijze waarop de omgeving, de ruimte en schijf van vijf kunnen bijdragen aan een brede talentontwikkeling voor kinderen. Kinderparticipatie is hierin een middel om dit te bewerkstelligen.
Na afloop
Na afloopt ontvangen de deelnemers het branche erkende certificaat pedagogiek 0-13 jaar met als titel "Leergang brede (talent)ontwikkeling" van Spring kinderopvang.
Overig
De deelnemers leren werken met de Activiteitenwijzer van Spring kinderopvang en werken volgens de uitgangspunten van Spring Actief.
Informatie over de training: Klik hier
Let op: De informatie die je hier ziet is ons aangeboden door de betreffende opleider van de scholing. De opleider zelf is er verantwoordelijk voor dat deze informatie klopt en actueel is.